Jenny gästbloggar 2!

Den där Ålänningen igen, ja det första ämnet jag tänkte ta upp är faktiskt islandshästar, det var ett ämne ett tag då Linn eller ingrid(dressyrmupparna.se)? vet inte skillnad på dem, tyckte att det var tunga gubbar som for runt på dessa små varelser, hur är det egentligen? Stämmer det verkligen att det är tunga stora gubbar som rider runt på en oval och kör slut på hästarna?
Här kommer det vanliga uttrycket " Det beror på från ryttare till ryttare", såklart det finns de stora och tunga ryttarna, men de får veta och höra från andra att de är alldeles för stora för sina hästar, som alla andra ungdomar får reda på när de börjar bli stora på sin B-ponny och måste byta till en större ponny eller en häst.
Den där Ålänningen igen, ja det första ämnet jag tänkte ta upp är faktiskt islandshästar, det var ett ämne ett tag då Linn eller ingrid(dressyrmupparna.se)? vet inte skillnad på dem, tyckte att det var tunga gubbar som for runt på dessa små varelser, hur är det egentligen? Stämmer det verkligen att det är tunga stora gubbar som rider runt på en oval och kör slut på hästarna?
Här kommer det vanliga uttrycket " Det beror på från ryttare till ryttare", såklart det finns de stora och tunga ryttarna, men de får veta och höra från andra att de är alldeles för stora för sina hästar, som alla andra ungdomar får reda på när de börjar bli stora på sin B-ponny och måste byta till en större ponny eller en häst.
(Magnús Skúlason och Freyr från midgård-1klass hingst)
Men de män man som man ser mest runt om på islandshästar är inte förstora enligt mig, och nu tänker jag t.ex. Magnus Skulson(bid), Gudmundur Einarsson, jag har då absolut inte sett dessa männiksor förstora på sina islandshästar som de rider, visst om du kommer med islandshäst som är t.ex. 1,28 i manken, då blir nästan vem som helst se för stor ut på den.
Och man är inte för stor på en islandshäst om benen syns under magen, som det verkar gälla på ponnys, då jag fick en kommentar förut på min blogg att jag var "för stor" på min förra foderhäst eftersom fötterna räckte ner under magen, lite små lustig eftersom vi islandshästmäniskor skrattar högt och ljudligt till sådana kommentarer, lite små elakt, vist. Men eftersom det är självklart för oss. Kan tänka mig om någon "icke-hoppare" skulle   skriva ett konstigt antydande till en hopp-människa, som är fel så kan jag chansa att de skrattar också, eller så svarar man med ett långt drygt inlägg tillbaka, om att man sak dra åt pepparn typ.
Islandshästar är även byggda på ett annat vis än andar ponnyer, deras skelett är mer "komapkt" så de kan bära tyngre än andra ponnyer, och förr i tiden så bar  de stora tunga vikingar m. Full utrustning, tror inte det var det lättaste att bära. Nu förtiden har jag  sett att ridskolor sätter en maxgräns mellan 80-90kg på dessa små varelser, jag tycker det är en perfekt siffra, vissa aknske tycker" UJ FY STACKARS HÄSTAR!!!", men då ska vi just gå tillbaka och se vad hästarna klarar av och inte klarar av, de kankse inte ska gå och bära på en 80-90kg man/kvinna på en 4h tur, de kankse inte är så bra, och hästarna som går dessa turer är även tränade och fått upp så pass mycket muskler att de klarar1h turer, man skulle sänka denna maxgräns om det var så att det visade att hästarna får ryggskadorav överbelastning men eftersom det inte har visat så mycket så är det inget fel, de flesta ryggskador som sker för islandshästar är oftast efter eget bus i hagen, och skadat sig där, eller haft en "fel" sadel  på sig som inte suttit bra alls, och där hjälper det inte heller om det just ären som väger 70kg som rider, det ska inte spela nån större roll om det var en 40kg flicka/pojke som red om sadeln inte passar.
Islandshästmänniskor har lätt blivit "nerklassade" och de flesta ryttare ser ner på oss, och ser oss som om vi bara skulle ha stora tjocka lurviga islandshästar som vi far ut på skogsturer med, men det är så fel, vi tränar vi sliter exakt lika mycket som varenda människa gör för att kunna nå sina mål.
Själv måste jag säga att jag tycker att inslandshästsporten påminner om vilken sport som helst nästan, okej en viss skillnad på t.ex. terränhoppning och islandshästsporten, emn om vi tänker på hur vi tränar våra hästar, vi tränar samma sak som er andra. Vi tränar på att få hästen lösgjord, och arbetar både med tempo och takt. Vi  har oftast 5 växlar som vi ska hålla reda på när vi rider, och kunna känna skillnad mellan travtakt och passtakt, det är ganska lätt att känna och se skillnad på dem, det var ett dåligt exempel, men ni fattar.
Och jag tänkte försöka ta upp de flesta saker balnd islandshästar, inte bara vikt och sådant lite allmän info får även komma om dessa vackra varelser. De kan ha vilken färg som helst, från albino till skäck till blacka till helfärer, de är en hästras som har ganska lång livslängd. Medeltalet är ca. 20 år på en islands häst, såklart är det sånna som blir äldre än 30år.
Islandshästar är djur som tål mycket, asså då menar jag att de oftast inte behöver bl.a. senskydd och annat sådanna saker vid t.ex. hoppning om man är intresserad av det, visst kan man ha för "säkerhetsskull" men inget som är i första prioritet.
Islandshästtränsets huvudlag och resten av tränset sitter inte ihop då det var lättare att flytta över nosgrimmor och sådant förr i tiden när man bl.a. bytte häst eller något sånt, tyglarna är oftast med knäppen, som jag sak kunna säga är lite gjorda för de som är lata, det är så mycket enklare att flytta allt när dessa finns. och det var även "förr" i tiden då de red med handhäst, och de ska byta häst så var de enklast med knäppen, eftersom det gick snabbt, och de kunde rida vidare näst intil direkt.
Jag tänker försöka låta bli att klanka ner på andra hästraser och sådant, eftersom jag inte kan någonting om dem, jag är en 100% islandshästnörd, och där gör jag hemma, fast jag brukar lyckas hamna in i diskussioner om andra sporter och raser, varför kommentera nått när man ändå egentligen inte bryr sig och inte vet vad man snackar om? Och det felet kommer jag göra sen, då jag ska försöka gå in i "travvärlden" och strida för dem, inte mot! FÖR DOM!
HAR NI NÅGRA FRÅGOR? SKRIV HÄR I EN KOMMENTAR ELLER BESÖK http://sweetbyjenny.blogg.se/ OCH SKRIV IN EN KOMMENTAR DÄR ANNARS OM NI HAR NÅGRA FRÅGOR!
(Magnús Skúlason och Freyr från midgård-1klass hingst)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0